Luistelukoulu ja harraste varusteet

Alusta alkaen on syytä kiinnittää huomiota kunnollisiin ja tukeviin luistimiin, sillä ne ovat luistelijan tärkeimmät varusteet. Oikeanlaiset luistimet ja oikea vaatetus edistävät oppimista ja takaavat miellyttävän luistelutunnin. Ohjaajat vastaavat mielellään kaikkiin varusteita koskeviin kysymyksiin. Kysy rohkeasti.

Luistimet:

Luistinkengän on oltava tukeva. Erityisen tärkeää on tunnistaa, että varsi on jämäkkä. On myös hyvin tärkeää, että luistinkenkä on sopivan kokoinen. Se ei saa puristaa eikä se saa myöskään olla liian iso. Älä siis varaa luistimeen liikaa "kasvunvaraa" puuvillasukan kanssa. Muovinen "harjoitusluistin" kiristyssoljella EI ole sopiva luistelun harjoitteluun vaan se vaikeuttaa luistelun opettelua. Luistimessa tulee olla nauhat.

Luistelukoululainen pärjää loistavasti tavallisilla luistimilla tai hokkareilla, joita voi ostaa marketeista ja urheilukaupoista.  Parhaita luistimia ovat kuitenkin "oikeat" taitoluistimet. joita myyvät taitoluistelun erikoisliikkeet esim. Golden Skate.

Luistinkengän lisäksi myös terän on oltava asianmukaisessa kunnossa. Terissä on myös ehdottomasti oltava oikeanlainen urateroitus, jonka osaavat tehdä vain tietyt asiaan erikoistuneet liikkeet. Luistelukoululaiselle riittää teroitus kerran kaudessa, eli kerran syyskaudella ja kerran kevätkaudella.

Kannattaa myös seurata seuramme aktiivista WhatsApp-varustekirppis. Sitä kautta saattaa löytää edullisesti käytettyjä taitoluistimia ja muita tarvikkeita.

Luistimen sitominen:

Aloita luistinten sitominen aina löysäämällä luistinten nauhat alas asti. Näin jalka pääsee asettumaan luistimeen kunnolla. Varpaille voi jättää hieman liikkumatilaa, mutta jalkapöydän ja nilkan kohdalta luistin sidotaan tukevasti, jotta nilkalle saadaan riittävä tuki. Nilkan kohdalle, ennen alimmaista hakasta kannattaa tehdä solmu, ettei nyöritys pääse löystymään luistellessa. Varsi nyöritetään alaosasta tiukalle ja ylhäältä sen verran löysälle, että etusormi mahtuu läpän ja jalan väliin. Nauhat sidotaan rusetille. Liian pitkät nauhat lyhennetään sopivan mittaisiksi. Älä koskaan kieritä ylimääräistä nauhaa nilkan ympärille!

Luistinten hoito:

Varusteiden oikeanlainen hoitaminen on hyvä opetella jo lapsena.

Muista

• Käyttää teräsuojia aina kuljettaessa jään ulkopuolella.
  • Kuivaa luistimet aina pyyhkeellä tunnin jälkeen.
  • Älä jätä kovia teräsuojia teriin säilytyksen ajaksi.

Vaatetus:

Luistelukoulutunnille tulee pukeutua lämpimästi, mutta liian paksuja ja joustamattomia vaatteita on syytä välttää.

Muistattehan myös välttää liian pitkiä, kiristäviä ja roikkuvia vaatteita. Toppapuvut ja -haalarit eivät kuulu jäähalliin, sillä niissä tulee kuuma ja ne estävät vaivattoman liikkumisen jäällä. Parempia vaihtoehtoja ovat kevyet tuuli- ja verkkapuvut tai fleece-asut, joiden alle voi varata useita joustavia vaatekerroksia. Luisteluhanskoiksi soveltuvat sormikkaat.

Kaikilla taitoluistelukoululaisilla kypärä on pakollinen. Varmistettahan, että kypärä on sopivan kokoinen eikä tule silmille. Kypärän alle ohut puuvillapipo, mutta tulee varmistaa, että pipo ei liu'u silmille.

Jokainen luistelukoululainen saa nimitarran, joka kiinnitetään kypärän etuosaan näkyvälle paikalle. Ohjaajan on näin helpompaa opetella tuntemaan lapset.

Pitkät hiukset tulee sitoa kiinni ja tarkistaa, ettei hiuksia tule silmille.

Purkat, karkit ja muut eväät jätetään ehdottomasti jään ulkopuolelle!