Uplakers Taitoluistelussa paljon harrastajia myös ympäristökunnista

13.1.2022

Pirkanmaan eri alueilta ja läheisyydestä on löydetty harrastamaan ylöjärveläiseen Uplakers Taitoluisteluun runsain joukoin. Esimerkiksi Pirkkalasta, Nokialta, Tampereelta, Hämeenkyröstä, Lempäälästä ja jopa Sastamalasta kulkee taitoluistelijoita Ylöjärven jäähallille. Etenkin nokialaisten harrastajien määrä Uplakers Taitoluistelussa on lisääntynyt viime aikoina. Nokialla ei ole omaa taitoluisteluseuraa, mutta onneksi mahdollisuus lajista nauttimiseen on lähellä. Matka Nokialta Ylöjärven jäähallille käy hujauksessa.

Nokian Harjuniityssä asuva Minea Tuulos aloitti luisteluharrastuksen 4-vuotiaana Uplakers Taitoluistelun luistelukoulussa isosiskonsa Millan esimerkkiä seuraten. Tällä hetkellä eskari-ikäinen Minea harjoittelee alkeiskilparyhmä Tinteissä 4 kertaa viikossa. Vaikka harjoituksia on usein, intoa piisaa luisteluun vielä vapaa-ajallakin ja ulkojäille on päästävä temppuja harjoittelemaan iltaisin tai viikonloppuisin.

-Taitoluistelussa parasta on kaverit ja kilpailut, juttelee Minea.

Uplakers Taitoluistelussa on yli 200 taitoluistelun harrastajaa. Mukana on kilpailevia yksinluistelijoita sekä muodostelmaluistelujoukkueita SM- ja kansalliselle tasolle asti, mutta myös taitoluistelua omaksi ilokseen harrastavia lapsia ja nuoria. Aikuisillekin on omat ryhmänsä. Seurassa työskentelee kaksi päätoimista ammattivalmentajaa apunaan iso joukko tuntivalmentajia.

-Taitoluistelu ja ylipäätään luistimilla liikkuminen on todella monipuolinen ja perusliikuntataitoja erinomaisesti kehittävä harrastus pienellekin lapselle. Tasapaino, koordinaatio ja kehonhallinta kehittyvät hienosti jo luistelukoulussa leikinomaisen harjoittelun, musiikin ja erilaisten ratojen avulla. Luistelukouluissamme pääosassa on perusluistelutaidon opettelu. Mukaan luistelukouluun voi tulla jo 3-vuotiaana. Onpa mukana ollut reippaita 2-vuotiaitakin luistimilla töpsöttelemässä, kertoo Uplakers Taitoluistelun valmennuspäällikkö Maija Seppänen.

Seppänen kertoo myös, että luisteluharrastus on hyvä pohja muullekin harrastamiselle monipuolisuutensa ansiosta. Kilpailevasta taitoluistelusta kiinnostuneiden lasten olisi hyvä tulla mukaan lajin pariin mahdollisimman aikaisin, jotta liikettä luistimilla tulisi paljon jo pienenä. Myös monipuolinen oheisharjoittelu tulee mukaan taitoluistelussa heti alusta lähtien luistelukoulusta eteenpäin siirryttäessä. Pienillä luistelijoilla oheisharjoittelu sisältää paljon perusliikuntataitojen harjoittelua sekä taitoluistelussa tarvittavien ketteryyden, rytmikyvyn sekä tasapainon kehittämistä. Edistyneempien kilpailevien taitoluistelijoiden oheisharjoitteluun kuuluvat mm. tanssi, fysioterapeutin tunnit, voimistelu ja yleisurheilukin.

Uplakers Taitoluistelun kevätkauden luistelukoulut starttaavat taas sekä Ylöjärven että Hämeenkyrön jäähalleissa, vaikkakin koronan vuoksi urheiluseurat joutuvat hiukan muokkaamaan omaa toimintaansa voimassa olevien linjausten ja määräysten mukaan. Myös ylöjärveläisseura noudattaa kulloinkin voimassa olevia ohjeistuksia ja soveltaa toimintaansa tarvittaessa.

Nokialaiset Sara Tainio ja Minea Tuulos (edessä) sekä Aada Lipponen, Alise Aaltonen, Viivi Himanen ja Petra Hakanen (takana) luistelevat Uplakers Taitoluistelun jatkoryhmissä.
Jade Haapasaari(vas.), Minea Koski ja Rose Pajunen kuuluvat takana näkyvään muodostelmaluistelun Tiny Lakers -joukkueeseen. Milla Baruffato (oik.) luistelee juniorijoukkue Spicy Lakersissa. Kaikki neljä asustavat Nokialla.
Valmentaja Maija Seppäsen avustusotteessa nokialainen Elsa Hatanpää. Myöskin Nokialta harjoituksiin kulkevat Alina Aaltonen (vas.), Milla Tuulos ja Elsi Halme kuuntelevat tarkkana ohjeistusta hypyn alastuloon.